۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۹۵۶۰۱
آیت الله اعرافی در دیدار طلاب مطرح کرد؛

تحول در حوزه با تدبیر و حکمت باشد|تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازهای جامعه

تحول در حوزه با تدبیر و حکمت باشد|تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازهای جامعه
آیت الله اعرافی با تأکید بر این که تحول در حوزه باید با تدبیر و حکمت باشد، گفت: در حال بررسی طرحی هستیم که بتواند نیروی مورد نیاز جامعه را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در نشست صمیمی با طلاب که شامگاه چهارشنبه دهم بهمن ماه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و گرامی داشت چهلمین سالگرد پیوزی انقلاب اسلامی گفت: از اظهار نظر دوستان سپاسگزار هستم و از الطافی که بزرگواران داشته اند ممنون هستم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: پایه شخصیت هر انسانی علو درجه معرفت یا جهت معرفتی او است و بنیان شخصیتی ائمه طاهرین و معصومین(ع) بر معرفت الهی نهاده شده است که حضرت زهرا(س) نیز در زمره آنها قرار دارد و زیباتر این است که مطابق روایات ما حضرت زهرا(س) به نحوی برای ائمه واسطه علم و معرفت بوده است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) بانوی 18 ساله در فتنه ای که تمام مدینه را به چند قسم تقسیم کرد یک تنه قد برافراشت؛ گروهی فریب توطئه گران را خوردند، گروهی توطئه گر و اکثریت نیز خاموش و اقلیتی بیدار بودند که حضرت فاطمه(س) راهبر حرکت دفاع از ولایت و امامت بود.

برای خدمات مدیران گذشته ارزش قائلیم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: مدعی نیستیم که در دوران دو ساله مدیریت حوزه همه مشکلات برطرف شده است البته خدمات مدیران قبلی را نفی نمی کنیم بلکه برای آنها نیز ارزش قائل هستیم اما مدعی هستیم در پرتو انتظارات فضلای حوزه علمیه و مطالبات رهبر معظم انقلاب قدم های نسبتا اساسی برداشته و زمینه برای اقدامات بزرگتر ایجاد شده است زیرا هرگونه تحول در حوزه باید دقیق و بر پایه اصیل استوار باشد و با تدبیر، حکمت و از روی شجاعت پیگیری شود.

آیت الله اعرافی افزود: در سال های اخیر با سخت ترین مشکلات و کم ترین امکانات مواجه بودیم به گونه ای که در بیست سال گذشته کم نظیر بوده و برخی موانع نیز که خود شما عزیزان حدس می زنید وجود داشته است اما با همت و حمایت شما و عنایتی که بزرگان حوزه علمیه و شورای عالی داشته سعی شده است پایه های اساسی برای تحول ریخته شود.

وی با بیان این که ما خادمان شما و طلبه ای هستیم که از دورن شما برخاسته ایم، اظهار کرد: در شنیدن سخن، تجربه، ایده ها و طرح های شما هیچ بخلی نخواهیم ورزید و استقبال خواهیم کرد و در بانک ایده هایی که از شما برخاسته است هزار ایده پالایش شده و تمام مطالباتی که رهبر معظم انقلاب داشته اند به صورت طبقه بندی در حال بررسی است و در طرح ها تمام نکات بیان شده در حد توان مورد توجه بوده است.

طرح ها و برنامه ها

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به برخی از طرح ها و برنامه های مدیر حوزه علمیه گفت: برای نخستین بار حوزه علمیه از فقدان اسناد جامع و راهبردی بیرون آمده است و با همت بلند عزیران باوجود آن که از کمبود امکانات برخوردار بوده ایم از برنامه کلان در حوزه برخوردار شده ایم.

وی ادامه داد: امروزه حوزه علمیه از چشم انداز و 15 سند جامع برخوردار است که نخستین برنامه پنج ساله حوزه علمیه نیز هفته گذشته تقدیم شورای عالی حوزه شده که نخستین بار است مدیریت حوزه خودش را در معرض مراجعه و شواری عالی قرار داده و تعهد می کند در پنج سال چه کارهایی را انجام دهد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: در برنامه 5 ساله ای که قم و همه استان ها را در بر می گیرد حدود 900 برنامه پیش بینی شده است که درجه پیشرفت نیز برای آنها در نظر گرفته شده است و گمان نمی کنم محورهایی که گفته شد در این برنامه مغفول بوده باشد البته مقدار اجرا شدن آنها تابع شرایط است.

وی با بیان این که صد طرح اساسی در حال بررسی است، عنوان کرد: کار ویژه روحانیت در عصر حاضر از جمله آن برنامه ها است که در چهار گروه بیش از دویست کار ویژه ایجاد شده و بر اساس آنها بیش از 30 تفاهم نامه امضا شده است؛ درختواره رشته های حوزه نیز مورد دیگر است که اگر در گذشته قدمی در زمینه رشته های مختلف برداشته بودیم امروزه نمی بایست در زمینه مسائل اجتماعی اختلاف یا در اجرا ضعف داشته باشیم به عبارت دیگر مرزهای علمی حوزه باید توسعه پیدا کند تا بتواند در قلمروهای مختلف حضور داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: امروزه باید پایه های تحول ریخته شود تا در ده سال آینده حوزه علمیه صاحب بیش از 200 رشته شود؛ بارها بیان کرده ام امروزه 50 رشته حوزوی در دانشگاه تدریس می شود که می توان گفت نزدیک به دو برابر رشته های امروزی حوزه علمیه است که البته اشکالی ندارد اما حوزه باید در این زمینه بیشتر تلاش کند.

وی اظهار داشت: در زمینه هماهنگی های درون حوزوی به رغم سختی هایی که دارد بزرگان و نهادهای حوزوی تلاش کرده اند پایه هم افزایی میان نهادهای حوزه ایجاد شود که مجموعه ای از نهادهای حوزه در مسیر همگرایی در حال حرکت هستند و ستاد هم افزایی در میان مراکز پژوهشی نیز در گذشته ایجاد شده است.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که حوزه باید بر پایه منابع پایدار وقف و منابع مردمی استوار باشد، بیان کرد: استقلال مالی حوزه علمیه موحب اقتدار بیشتر آن خواهد بود؛ در این زمینه کارهایی انجام شده و پیشرفت هایی نیز صورت گرفته است اما باید به صورت جدی تر پیگیری شود؛ در زمینه امکانات زیرساختی حوزه نیز کارهایی انجام شده است که باید به تدریج خود را نشان دهد.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه باید در زمینه مسائل اجتماعی و انقلابی پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد که در حال بررسی طرحی هستیم که بتواند نیرو و منبع فکری مورد نیاز جامعه را تربیت کند به عنوان مثال در زمینه پولی و بانکداری کاری آماده و تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است و لایحه ای که امروزه مطرح است به همین دلیل به تأخیر افتاده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تصریح بر این که بدون تردید حوزه در کنار انقلاب و مردم خواهد بود، گفت: فیضیه فریادگر حمایت از مستضعفین و جامعه و مطالبه گری در سیاست و اقتصاد از مسؤولان است و وظیفه همه ما است که این مطالبه گری را حفظ کنیم.

وی گفت: قلمرو ارتباط بنده با بدنه حوزه باز است و تقریبا در اکثر شبکه های اجتماعی حضور دارم و هر روز مدتی را به بررسی سامانه سفیر اختصاص داده ام از سوی دیگر اعضای شورای معاونین نیز موظف هستند ملاقات عمومی هفتگی داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که نخستین بار است که سطوح عالی و دروس خارج تحت یک عنوان جمع شده است، اظهار کرد: 30 پروژه با تأکید بر این که آزاد بودن سطوح عالی حوزه و خارج به عنوان قلب تمدن حوزه و با تأکید بر سنت های پایدار حوزوی اجرا شده است همانند اصلاح نظام امتحانات شفاهی و مصاحبات درس خارج که تغییراتی در آنها صورت گرفته و نگاه پژوهشی نیز وجود دارد که برخی انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح هدایت علمی و تحصیلی گفت: سطوح عالی نباید مدرسه ای باشد اما از سوی دیگر باید به طلبه کمک کرد که کارهایش را به صورت صحیح انجام دهد که امروزه در 20 مرکز این طرح در حال اجرا است و بیش از دو هزار طلبه نیز به صورت اختیاری در این طرح شرکت کرده اند که امیدواریم کمک تحصیلی هدفمندی نیز به این افراد داده شود.

آیت الله اعرافی از واسپاری کمیته ها و گروه های علمی به مراکر تخصصی خبر داد و گفت: در هفته گذشته در 5 مرکز کمیته ها و گروه های علمی به آنها سپرده شده است که براساس آن پایان نامه ها را خودشان تدوین خواهند کرد و در استان ها نیز بخش هایی در حال واگذاری است که موجب ارتقای سطح پایان نامه ها خواهد شد.

وی عنوان کرد: در زمینه فقه معاصر نیز طرح های متعددی وجود دارد به گونه ای که 400 درس فقه و اصول موجود باید ناظر به مسائل جدید شوند و ابواب فقهی جدید را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: طرح دیگری که در حال بررسی است ایجاد گرایش های متعدد از پایه نه به بعد است که امیدواریم عملی شود؛ ساماندهی دانش آموختگان قمی نیز در حال اجرا است به گونه ای که مشخص شود افرادی که بیش از 20 سال از دوره تحصیل آنها گذشته است امروزه مبلغ هستند یا استاد که سال آینده گزارش کاملی از پیشرفت آن ارائه خواهیم داد.

وی با اشاره به نظام پژوهشی در حوزه علمیه گفت: در سطوح عالی حوزه علمیه نظام پژوهشی مناسبی وجود نداشته است که امروزه نظام ارتقای پژوهشی طلاب پیش بینی شده و از سال آینده به صورت جدی دنبال خواهد شد.

آیت الله اعرافی به تغییر در زمان امتحانات نیم سال نخست سطوح عالی اشاره کرد و افزود: امتحانات در سطوح عالی چند روزی است تغییر کرده که دلیل آن مراجعات بسیاری از دوستان است که امتحانات از فروردین به اسفند منتقل شده است و امیدواریم مراجع نیز بپذیرند.

وی ادامه داد: برای معیشت طلاب نیز تلاش های فراوانی انجام شده است اما با گرانی ها اخیر تأثیری در افزایش شهریه ها مشاهده نمی شود اما چندین طرح دیگر در حال بررسی است که امیدواریم به نتیجه برسند؛ در حوزه اخلاق نیز اشکالاتی بیان شده، درست است و دوستان تهذیب نیز تلاش می کنند که برنامه های مناسبی انجام شود.

تلاش برای بهبود معیشت طلاب

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: در زمینه کرسی های آزاداندیشی نیز اقداماتی انجام شده است اما تأخیر وجود دارد که امیدواریم سال آینده به صورت جدی تر پیگیری شود؛ نظام جامع استادی نیز آماده شده است اما در اجرا با موانعی مواجه هستیم.

وی با بیان این که تلاش می شود اختیارات استان ها بیشتر شود، گفت: سیستم مدیریت حوزه این است که اختیارات استان ها بیشتر و ارتقا پیدا کند و امروزه اختیاراتی مانند امتحان شفاهی به استان ها سپرده شده است و برای اولین بار 20 درس خارج در استان ها ایجاد شده و در حال ارزیابی هستیم تا درس های خارج بیشتری رسمیت پیدا کنند و انجمن های علمی نیز در برخی مراکز استانی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار است که نظام سفیران هدایت در متن آموزش دارای جایگاه شده که برخی برنامه ها نیز در حال بررسی است و ما همچنان سفیران را به عنوان برنامه حوزوی می پذیریم.

آیت الله اعرافی با تصریح بر این که حوزه علمیه باید بین المللی باشد، بیان کرد: امروزه حوزه علمیه با بین المللی شدن فاصله بسیار زیادی دارد که در این زمینه نیز طرح هایی در حال بررسی است البته امروزه تمام طرح ها با بی پولی مطلق مواجه شده اند./1324/پ200/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات